Forberedelse

Alle billige madplaner kræver en smule forberedelse, men hvad har man ellers weekender til! Her skal vi koge lidt kikærter, lave ugens pålæg og bage smækre havresnacks. Du kan vælge at lave forberedelsen dagen inden at du vil gå i gang med selve madplanen, eller i løbet af den første dag, bare så længe at du husker at sætte kikærterne i blød mindst 8 timer inden brug. Du kan også vælge bare at bruge kikærter fra dåse hvis ikke du gider koge dem selv, men det er altså væsentlig dyrere! Brug da 4 dåser a ca. 250 g hver (drænet vægt).

I denne uge laver vi en simpel oliefri hummus på kikærter og bager nogle lækre cookies på havregryn og peanutbutter! Havresnacks er smadder smarte som mellemmåltider da de jo smager skide godt og er nemme at have med i tasken på farten! Vi spiser dem fx om formiddagen imellem forelæsninger.

Kog evt. kartoflerne til de næste par dages frokost i aften og gem dem i køleskabet.

Dag 1

Her på madplanens første dag skal vi forbi chiagrød med dåsefrugt (dåsefrugt er altså total undervurderet!), som er en lækker og næsten syndig start på dagen. Senere skal vi forbi indien som er en guldgrube for fattigrøvsspisere! For slet ikke at tale om de lækre indiske rige og krydrede smage! Den står på lidt thali inspireret aftensmad hvor vi laver lidt poori aloo som er en simpel kartoffel karry med friturestegt brød, samt lidt lækker dahl og stegt spinat og grønkål med citron.

Dag 2

Her på anden dagen står det på en lækker fresh smoothie til morgenmad! Mange har det ikke så godt med tung mad om morgenen, og så behøver en sød frugt smoothie altså ikke være det eneste at ty til! Tilføj rødbeder, havregryn, chia, romanesco kål for flere fibre og vitaminer. Senere står den på en sand fattigrøvsspise! Nemlig en god chili gryde! Bagte søde kartofler er som skabt til chili retter! Men egentlig kan man smide lige præcis det i som man har lyst til! Alt smager jo godt når det koges op med chili! Hos mig er retten en nem "køleskabsrydder" da man kan bruge både gulerødder, beder, diverse rødder, kål, knoldselleri osv. som veggie basen, og alle slags bønner og andre grøntsager som det resterende fyld! Og så kan man jo servere den med både brød, polenta, ris, kartoffelmos, pasta, stegte kartofler og her; nachos chips.

Gem resterne fra aftensmaden til frokost i morgen. Forbered evt. dag 3's morgenmad, og kog risene til aftensmad i morgen, her til aften for at spare tid i morgen.

Dag 3

Her midt i planen står det på den ultimative havregrød 2.0, samt en rigtig køleskabsryder til aftensmad. Havregrød er bare altid lidt bedre når den steges på panden! (Er alt ikke det?). Senere skal vi have fat i en lækker risret designet til at fylde fryseren op. Den er nem og billig, og der kommer MEGET mad ud af det! Men den helt store fidus her er at risene bliver stegt i en masse grøntsager og en lækker hjemmelavet sursød sauce, hvilket gør risene væsentlig mere spændende!

Gem resterne fra aftensmad til frokost i morgen.

Dag 4

Her på madplanens fjerde dag skal vi afprøve (muligvis) verdens bedste måde at lave havregrød på! Hvem elsker ikke chokolade! Senere skal vi lave en simpel spaghetti carbonara på kokosmælk (bare rolig, kokosmælken smager ikke igennem), da alle fattigrøvskokke naturligvis behøver en god opskrift (eller 10) på en lækker carbonara til når køleskabet er næsten tomt.

Gem resterne fra aftensmaden til frokost i morgen.

Dag 5

Her på sidstedagen skal vi forbi køleskabsgrød som er blevet noget så populær. Man kan lave det på så mange forskellige måder! Fx kun på chiafrø, kun på havregryn eller på en blanding af de to, og så kan man bruge kokosmælk eller anden plantemælk i stedet for vand - det er bare lidt dyrere. Det er heller ikke sikkert at yoghurt overhovedet er nødvendigt! Til aften skal vi forbi en rigtig køleskabsryder, nemlig suppe! Hvem elsker ikke tomatsuppe? Denne smager smadder godt og fyldigt da grøntsagerne bliver svitset godt af før vandet bliver tilføjet. Tilføj også gerne andre grøntsagsrester til suppen så som porre, beder, svampe, kål osv., eller tilføj evt. pasta for mere fylde.