Forberedelse

Alle billige madplaner kræver en smule forberedelse, men hvad har man ellers weekender til! Her skal vi koge lidt kikærter, lave ugens pålæg og bage smækre pizzasnegle. Du kan vælge at lave forberedelsen dagen inden at du vil gå i gang med selve madplanen, eller i løbet af den første dag, bare så længe at du husker at sætte kikærterne i blød mindst 8 timer inden brug. Du kan også vælge bare at bruge kikærter fra dåse hvis ikke du gider koge dem selv, men det er altså væsentlig dyrere! Brug da 4 dåser a ca. 250 g hver (drænet vægt).

I denne uge laver vi en simpel tun'fri' salat på kikærter og bager nogle lækre pizzasnegle fyldt med smag og charme! Pizzasnegle er smadder smarte som mellemmåltider da de jo smager skide godt og er nemme at have med i tasken på farten! Vi spiser dem fx om formiddagen imellem forelæsninger. Har du nogle rodfrugter tilovers fra sidste uge, kan du med fordel hakke dem fint og røre dem i vandet mens du laver pizzasnegle!

Dag 1

Her på madplanens første dag skal vi afprøve (muligvis) verdens bedste måde at lave havregrød på! Hvem elsker ikke chokolade! Senere skal vi lave en simpel veggie bolognese, som man kan lave på praktisk talt alle slags grøntsager som man lige har liggende! Det er smart når det skal ryddes ud i køleskabet! Til bolognesen skal vi lave simple og nemme grahamspandekager som smager fantastisk! Og så er de væsentlig billigere end de dyre tortilla pandekager man kan købe!

Veggie bolognesen skal bruges både i aften, og til chili sin carne senere på ugen.

Dag 2

Her på andendagen skal vi forbi køleskabsgrød som er blevet noget så populær. Man kan lave det på så mange forskellige måder! Fx kun på chiafrø, kun på havregryn eller på en blanding af de to, og så kan man bruge kokosmælk eller anden plantemælk i stedet for vand - det er bare lidt dyrere. Det er heller ikke sikkert at yoghurt overhovedet er nødvendigt! Senere skal vi have fat i en risret designet til at fylde fryseren op. Den er nem og billig, og der kommer MEGET mad ud af det! Men den helt store fidus er at risene bliver stegt og krydrede efter kogning - noget som gør fuldkornsris væsentlig mere spændende!

Gem resterne fra aftensmaden til frokost i morgen, og spis eventuelt andre rester som mellemmåltider resten af ugen.

Dag 3

Her midt i planen skal vi lave pandekager, bare på kartofler! Kartoffelpandekager kan godt tage lidt tid at tilberede, men det er det hele værd! Du kan evt. rykke denne morgenmad til en anden dag hvor du har bedre tid. Senere står det på en historisk fattigmandsspise! Nemlig chili sin carne! Nogle sværger til at man aldrig må putte bønner i en chili sin carne, eller tomat, eller ris, eller noget helt andet, eller at man SKAL bruge kanel eller chokolade. Men egentlig synes jeg at man kan smide lige præcis det i som man har lyst til! Alt smager jo godt når det koges op med chili! Hos mig er retten en nem "køleskabsrydder" da man kan bruge både gulerødder, beder, diverse rødder, kål, knoldselleri osv. som veggie basen, og alle slags bønner og andre grøntsager som det resterende fyld! Og så kan man jo servere den med både brød, polenta, ris, kartoffelmos, pasta, og her; stegte kartofler.

Gem resterne fra aftensmaden til frokost i morgen, og forbered evt. dag 4's morgenmad i aften inden du går i seng.

Dag 4

Denne dag byder først på havregrød 2.0, og senere på en rigtig fattigrøvs karry. Man kan gøre mange ting for at pifte sine karryretter op og gøre dem meget fancy, men det behøver man altså slet ikke hvis man er en sand fattigrøv. Søde kartofler og gulerødder er en billig base til en lækker karry, men man kan praktisk talt smide hvad som helst der i! Tilføj gerne bønner og linser hvis du har lyst (og har nogle liggende i skabet). Denne karry bliver serveret med en af mine absolutte favoritter, nemlig hjemmelavet pandebrød!

Gem resterne fra aftensmaden til frokost i morgen.

Dag 5

Her på madplanens sidste dag stifter vi bekendskab med pastasaucer lavet på blendede bønner! Det er smart, det er nemt og så smager det godt! Disse saucer kan i bund og grund laves på alle slags bønner og ærter, og med alle slags krydderier! Her laver vi en simpel (og næsten klassisk) karrysauce på kikærter!

Husk at tø kikærterne til aftensmaden op inden brug (hvis du har gemt dem i fryseren). Du kan med fordel sætte dem i køleskabet om morgenen og lade dem tø op i løbet af dagen.