Inspiration til Madpakken

Her kan du finde inspiration til en lækker og indbydende (kold) plantebaseret madpakke som er lige til at smide i tasken på vej ud af døren.

Jeg laver ofte mine pålæg selv da man nemt kan blende bønner sammen og have smørepålæg klar til de næste par dage på bare 5 minutter. Du kan finde mere inspiration til pålægsopskrifter under menu-punktet "pålæg" eller "madpakken" i højre hjørne. Men der findes også en masse købeklare smørepålæg (og pølse for den sags skyld) i de fleste supermarkeder i dag.

Brug Mini Stenalderbrød med Rosiner som små sandwiches, hvor du blandt andet kan fylde peanutbutter med banan og chokolade eller Bønnepostej fra ØGO/Levevis med en masse salat og agurk i. (OBS: én sandwich kan være rigeligt da de mætter utroligt godt)

Servér desuden hele avokadoer som kan spises med en teske sammen med knasende radiser og gulerødder.

Det her er en af mine favoritter!
Brug Delish “Cheddar” Hummus i forårsruller lavet på rispapir, sammen med knasende grønt som radise, sukkerærter, bak choy og agurk, og evt. lidt avokado. 
Andet fyld til friske forårsruller kunne være Teriyaki Nudler eller Guacamole Creme med Kikærter .

Brug desuden en Bønnecreme med Tahin og Lime som dip til forårsrullerne samt Mini Stenalderbrød skåret i 1 cm tykke skiver og sprødstegt i lidt olie. Server med noget frisk frugt som halve kiwier der kan spises med en teske eller oliven.

Lav dine klassiske højtbelagte (eller knap så højtbelagte) rugbrødsmadder med: 

* Ærte-Avokado Spread med salat, agurk og krydderurter.

* Leverpostejsmadder med LeverFRI Paté, syltede rødbeder, tomat og purløg. 

* Kartoffelmadder med salat, chili mayo, tomat, salt og peber.

* Chokolade-Bønne Spread med skiver af banan og hakkede pistacienødder. 

Servers med lækre knasende grøntsager som sukkerærter og radiser.

Mini Butterdejstærter med Kantarel er oplagte i madpakken da de er små og lækre, men også gode kolde.

Suppler med søde vindruer og sprøde æbler, samt med en sandwich lavet på Mini Stenalderbrød smurt med LeverFRI Paté og pyntet med syltede rødbeder for at ligge en solid bund.

Fiskemadder, bare uden fisk! 

Brug Paneret Aubergine som sprøde “fiske”filetter! Server med hjemmerørt remulade lavet på lidt neutral yoghurt, sennep, Picalilly og dild, samt CaviArt og asparges! 

Server Røget “Laks” med avokado, CaviArt og Bähncke Dild Dressing! 

Brug også Tun’FRI’ Salat og Ingen-Makrel-i-min-Tomat!

Brug Bønnepesto med Basilikum som fyld i fuldkornswraps sammen med sprødt salat, tomat og smørstegte shiitake svampe. 

Brug også Banan Studenterbrød som en lækker og sund dessert i madpakken, sammen med søde blåbær og friske vindruer. Banan studenterbrødene holder sig desuden pæne og lækre i flere timer efter du har lavet dem – bare lad være med at smide dem i køleskabet.

Brug Mini Stenalderbrød med Rosiner som små sandwiches, hvor du blandt andet kan fylde bønnepostej fra ØGO/Levevis med en masse salat og agurk, eller LeverFRI Paté med syltede rødbeder i. (OBS: én sandwich kan være rigeligt da de mætter utroligt godt)

Brug desuden Bønnecreme med Tahin og Lime som en lækker syrlig dip til Chewy Karry Nuggets (de er gode kolde!), eller andet sprødt grønt.

Brug Teriyaki Nudel Ruller som en lækker sprød frokost! Det sprøde fyld kan blandt andet være peberfrugt, sukkerærter, avokado, gulerod, agurk, bok choy, romainesalat eller lign.

Server med andet sprødt grønt som agurk og sukkerærter, og en peanutbutter-lime dip hvor du blender 2 spsk peanutbutter med saften fra 1-2 limes (efter smag), og tynder med vand indtil ønsket konsistens. Top med en sjat chili mayo, peber og sorte sesamfrø.

Brug Soya Schnitzel (økolivet) fra Aldi som hurtige “fiske” fileter! Drys dem med salt og hvidløgspulver mens du steger fileterne. Server på ristet rugbrød med hjemmerørt remulade lavet på Alpro Sukkerfri Neutral Yoghurt, Piccalilly, sennep og lidt peber.  

Brug Vegansk Smørepålæg med Aubergine (økolivet) fra Aldi som en hurtig leverpostej! Server med syltede rødbeder og agurker! Eller Vegansk Pålæg (økolivet) fra Aldi på en hurtig pølsemad! Server med ristede løg og hjemmerørt remulade. Brug også Vegansk Smørepålæg med Peberrod og Æble (økolivet) fra Aldi som en lækker mild peberodssalat på din pølsemad!

Jeg ELSKER sushi! Men de behøver altså ikke altid rulles for at være gode!
Kog ris og krydder dem med fx eddike/sukker (som klassiske sushi ris) eller limesaft og chilimayo. 

Steg fx veganske rejer, like-meat chicken/mince eller lign. i en lækker teriyaki marinade lavet på sirup, ingefær, hvidløg, lime og soyasauce – teriyaki går btw godt til syltede peberfrugter. Eller steg like-meat nuggets/schnitzel, kikærter, lima bønner eller lign. sprøde og vend dem i lidt lækker BBQ marinade lavet på ketchup, soyasauce og appelsinsaft eller lidt sweet chili sauce. 

Slut af med en masse lækkert snittet grønt og sprødt, og bon apetit! 

Brug simple hummusser som nemt og billigt pålæg hele ugen! Blend fx kikærter med vand, citron, salt, paprika og hvidløg, eller vand, citron, salt og tahin. Tilføj også gerne stykker af rå rødbede til blenderen for en smuk rød farve! 

Brug hummusser som smørelse under kogte kartofler, avokadoer eller tomatskiver, og pynt med chili mayo, salat, sesamkerner, salt og friskkværnet peber. 

Hvis der er noget som er lækkert i madpakken, så er det en ordentlig omgang dip day! (Det mætter mere end man lige skulle tro)
Brug Delish “Cheddar” Hummus som en lækker mættende dip til både sprøde grøntsager som gulerødder og tomat, samt Mini Stenalderbrød skåret i 1 cm tykke skiver og sprødstegt i lidt olie. 

Lav sprøde sandwiches af ristet fuldkorns toastbrød med svampe stegt i lidt hvidvinseddike, salt, peber, paprika og hvidløg (eller det du bedst kan lide). Suppler med ØGO bønnepostej, sprødt romainesalat, søde peberfrugter, samt agurk og gulerod. 

Server med søde vindruer og klementiner.

Der er næsten ikke noget så klassisk som pizzasnegle i madpakken – ja det skulle da lige være rugbrødsmadder! 

Bag nogle lækre Italienske Olivensnegle og pak dem i madpakken med en ordentlig omgang ketchup og noget sprødt gnavegrønt! 

Brug Delish “Cheddar” Hummus eller Ærte-Avokado Spread som fyld i fuldkornswraps sammen med kogte røde ris og en masse sprødt grønt som salat, agurk, peberfrugt, sukkerærter eller lign.

Server med et nøddemix, tørrede abrikoser, bananer eller sprøde og søde snackpebere. 

Steg kogte ris (eller lign.) og svampe sprøde med dine yndlings krydderier og pak dem i wraps med noget syltet (fx syltede peberfrugter), noget sprødt (fx ristede pinjekerner), noget sødt (fx mangostrimler), noget stærkt (fx ajvar eller chili sauce) og frisk salat!  

Pak også en masse lækkert frugt og grøntsagsstave med hummus.

Brug Mild Italiensk Smøre”Pølse” som pålæg på en rugbrødsmad med agurk, tomater eller lign. Servers sammen med en lækker avokado mad med salt, peber og tomat, samt sprødt gnave grønt.

Hvis der er noget som er lækkert i madpakken, så er det en ordentlig omgang dip day! (Det mætter mere end man lige skulle tro)
Brug Delish “Cheddar” Hummus som en lækker mættende dip til både nachos, sprøde grøntsager som gulerod, agurk og radise, samt Mini Stenalderbrød skåret i 1 cm tykke skiver og sprødstegt i lidt olie.